Pages

Monday, November 19, 2012

Nyckelfummel

Ja. Det var väll på tiden med dagens uppdatering :)

Idag (well igår då) väcktes vi av flyglarmet vid tio tiden, skyndade oss mot trappuppgången. Jag var rätt lugn, men så tog jag först fel nyckel, sen låste jag upp men det var fortfarande låst, vred nycekln mot andra hållet. Fortfarande låst. Då insåg jaag att båda låsen var låsta. Då hade ändå stressen slagit in så vi väntade utanföe badrummet, där det inte finns några fönster. Larmet blev tyst och smällen kom. Ännu en gång hade "försvarsmissilen" iron dome skickat upp en missil som sprängt hamas raket i luften över staden.
Denna gång föll dock splitter från raketen ner på en bil i stadsdelen Holon och bilen antändes.

Vi väntade ett tag, tittade nyheter, men var så trötta att vi gick och la oss igen.
Det tog självklart runt en timma att somna om, men man sover ju inte allt för bra dessa dagar.. Så man är rätt trött.

Sen flöt dagen på som vanligt.
Nyheter i stort sett exakt hela tiden. Äta, skriva till anhöriga hemma som är oroliga osv.
Jag behövde duscha men tänkte att jag skulle vänta tills kvällen, för då vet man att det är lugnt rätt så säkert. Man vill ju inte springa ut till skyddsrum/trappuppgång naken. Sen lär man ju halka i duschen av brådska :p
Men jag tog en dusch vid kl fem iaf, och allt var lugnt. Vid klockan sex ringde det på dörren, en granne udrade om en soffa som stod uppställd i trapphuset. T sa att det inte var våran, stängde dörren.. Men fick öppna igen bara sekunder efter. Nytt larm, ny tid att vänta i trappuppgången.
Även denna gång tackar vi iron dome..
Man tänker lite, vart det slagit ner ifall iron dome inte fanns...

Jag tackar G*d varje dag, för att vi är välsignade att inte drabbats så hårt än. Fast jag vet att det mesta är att tacka staten Israel, att de lagt ner så mycket pengar för larm, skyddsrum och försvar.

Anledningen att så pass många dött i Gaza jämfört med här, är till största del att Hamas inte bryr sig om sin befolkning, har lagt alla pengarna på raketer/missiler och inte på skyddsrum och flyglarm. Vilket de heller inte ens skulle behöva om deras uppfuckade rörelse vid namn hamas, jihadrörelse och alt vad det heter, istället gjorde något bra av det de har. Av allt bistånd de får.. Alla här tycker att det är så himla ledsamt att oskyldiga och barn dör i gaza. Men vi är ändå rätt stolta över att det ändå med alla runt 1000 mål som Israel bombat ändå inte dött fler. Vilket det skulle gjort om inte israel bombat med sån precis, varnat med flygblad eller skickat radiomeddelande om att hålla sig borta..

Under morgondagen skall israel även skicka in förnödenheter i form av mat och medicin till gaza. Vilket annat land i krig hade skickat in det till det ställe man krigar mot?

Tanken om att åka hem finns där, den blir väll mer tydlig för varje dag som går.
Men jag vill ändå inte. Jag hade planerat så mkt mer innan det var dags att åka till Sverige. Iår är första gången av vårat över tre år långa förhållande som vi äntligen skulle få fira våra födelsedagar tillsammans. Jag fyller år om en vecka, T om två. Vi har redan planerat lite för varandras dagar för längesen. Jag blir så otroligt ledsen att jag kanske måste släppa allt det för att åka.

Just nu är det ju lugnt, men blir det värre så är det inte som så mycket annat val. Fan också...

Nu går man iaf och lägger sig med strategiska "jag behöver inte skämmas inför alla grannar"-kläder. Då man ibland inte hinner klä på sig riktigt:)

2 comments:

Johnna said...

Jätte intressant att läsa din blogg (som vanligt :)) Även om det inte är så kula saker just nu är det intressant att få höra hur det faktiskt är där när något sånt här händer osv. Hoppas allt bara bli bra å att ni får fira era födelsedagar tillsammans :)
Kram

Thérèse said...

Tack Johnna.
Jag försöker göra en uppdatering om dagen iaf, så man kan hänga med lite om läget.
Läser förövrigt din blogg så fort uppdatering och vill önska all lycka till i africa!!
Kram