Pages

Monday, October 15, 2012

Tabgha

Det passar sig väll med ett inlägg nu tycker jag! Var ju på tiden!
Det är bra här, börjar bli "kallt" på kvällarna, efter en riktigt varm sommar så är ju temperaturuppfattningen rätt annorlunda. Man vill ha långärmad tröja på kvällarna nu, även fast det inte ens är under 20 grader.
Förra veckan vaknade jag även av ljudet av regn, massor med regn. Det spöregnade ute och det kändes så skönt även fast regnet är i det smutsigaste, brunaste laget :)

Förra veckan var vi även i norra Israel, vi hade hyrt stuga med bubbelpool ute och jacuzzi i stugan.
Det var himla mysigt och skönt att komma bort och vara själv lite.
Sen var vi ju på sightseeing i de kringliggande områdena med. Så jag tänkte lägga upp några av bilderna här.
Men jag delar nog upp det i olika inlägg så att ni får se fler bilder. Är ju inte roligt att ladda upp typ 40 bilder i ett och samma inlägg.

Vi börjar med första dagen då :)


Vi hyrde stuga i en moshav (bosättning) vid namn Kalanit och första dagen var vi till Tabgha som låg ca 20 minuters bilfärd från Kalanit. Vi var till "church of the multiplication" där det sägs att Jesus gjort en fisk till flera fiskar? Nä, jag är inte riktigt säker så om ni vill läsa om fish and loaves, Jesus mirakel så kan ni läsa det här.
Planen var att vi att vi sedan skulle kolla in Kafarnaum/Kapernaum, men allt stängde klockan fem och fem minuter innan stängning räckte inte..
Innan vi for tillbaka till stugan igen så var vi rätt så hungriga så vi kollade efter något ställe att äta påväg tillbaka till Kalanit. Vi såg en restaurant vid sidan av vägen, bredvid en bensinmack. en stor restaurant men det var alldeles tomt på folk där inne. Ktse Hanahal var namnet, en libanesisk restaurant. Vi gick in iaf. Deras lokal var jättestor och uppdelad i två, med enligt min åsikt fin inredning. Kan tänka mig att de anordnar bröllop ibland.
Det var dock bara vi, två andra gäster kom, kollade menyn och lämnade sen. Ett ortodoxt judiskt par kom dit, frågade om det var kosher men gick även fast dem intygade att stället var kosher. Kanske, på grund av hans arabiska dialekt. Det händer ju rätt ofta.
De missade dock något helt otroligt äckligt gott! Äckligt gott för att jag aldrig varit så mätt i hela mitt liv, men jag kunde verkligen inte sluta äta! Jag beställde kabab halabi fylld med pinjenötter, vitlök och persilja, T beställde grillad kyckling.
Det var ju inte i det billigaste laget, runt 120 kr per rätt, men man fick verkligen mer än tillräckligt med mat för det priset med.
Det är en av de enda restauranter jag varit på som jag helhjärtat verkligen kan rekomendera folk att det är värt all tid att besöka. Man kan helt ärligt inte ha bra smaklökar om man inte gillar något ur deras meny. Som sagt så rekomenderar jag Ktse Hanahal starkt! 

När vi kom tillbaka till stugan låg vi och jäste ett tag innan vi gick ut och badade i bubbelpoolen, för att sedan avsluta första kvällen med ett ytterligare dopp i jacuzzin i stugan.



















No comments: