Pages

Sunday, November 4, 2012

Alla indiska helgons dag

Varje år på alla helgons dag så brukar vi ta oss till körgårn (kyrkogården) och tända ljus både vid gravar och minneslund. Ibland följer jag med, ibland inte.
För några veckor sedan så bestämde jag mig för att ta mig till Jaffa för att tända ljus både för Mamma och Pappas sida av släkten. Antalet kyrkor i Jaffa, både i och ur bruk inräknat går nog knappt att få med på alla fingrarna på två händer. Antalet lediga parkeringar på en lördag var dock mycket svårare att få tag på.

Till slut hamnade vi iaf på 5 minuters gångavstånd från St Anthony kyrkan på yafeet gatan. Klev in. Fint altare, biktbås, elljus och en massa indier.
Först tänkte vi att det nog var en turistbuss som stannat vid. Sen möttes jag av blicken av en indisk man vid sin keyboard. Gick fram till en Jesus staty med tända ljus under och tänkte att det var himla tur att jag kastat ner två ljus i handväskan innan vi for, för här var det minsann elljus som egentligen gällde.

Prästen träder fram till altaret, även han indier. Fler indier entrar kyrkan, hälften tittar undrarnde på en medan man sätter ner ljusen. Funderar på vad man ska tänka, tänker att man precis som vid minneslunden skall stå där en stund. Tänka på mor och farföräldrar, fastrar och andra fina själar.
Men så känner man sig illa till mods när fler ögon vänds mot en, vill mest bort.
Men sätter sig ändå ner. (om ni varit i en katolsk kyrka så vet ni kanske att sätena är utformade så att man kan sitta, men att den även är utformat som vid altaret, för att sitta på knä.)
Fler och fler indier entrar, kyrkan fylls av sari/saree´s i alla möjliga färgglada tyger och fina broderier.
Tanken slår en "jag visste inte ens att det fanns så pass många indier i Israel".
Prästen tar ton, på hindi. Det blir mer uppenbart att det är någon slags gudstjänst.
Jag säger till T att det är dags att gå. Stannar vid slutet, T är nyfiken och tar tid på sig.
Mannen med keyboarden börjar spela, jag ser psalmböckerna med hindi bokstäver.
De färgglada ställer sig upp, alla börjar sjunga. vi går ut genom den öppna porten och fortfarande kommer det minibussar med indier, folk entrar kyrkan, en del lämnar.


Så nu är frågan, firar indier också alla helgons dag?
Eftersom att kristna gudstjänster väll främst hålls på söndagar ifall det inte är högtid?
Kanske är den där kyrkan, trots allt, främst för den indiska församlingen...

Uppdat...tydligen så är gudstjänsterna i St anthony kyrkan uppdelade och vid fyra tiden på lördagar så är det indisk gudstjänst

St. Anthony
St. Anthony

St. Anthony
St. Anthony
Add caption
St. Anthony
St. Anthony









St Peter
St Peter
St Peter
St Peter
St Peter



No comments: